טיפול זוגי כתחזוקה שוטפת

לכל ציפור יש מקור ולכל זוג ציפורים יש תקופות של נקירות ודקירות ואולי אף של תלישת נוצות. "גם ליונים דוקר ויש עניינים", כתב יונתן גפן. קשה לשים את האצבע על המצב הזוגי המחייב הליכה אל טיפול זוגי. כל זוג יודע מתי הסדקים הקטנים עלולים להיהפך לשבר גדול.

השוני הטבעי, המהותי, בין בני אדם בא לידי ביטוי גם במערכות יחסים זוגיות המבוססות על הבנה, על כבוד ועל התחשבות. לפעמים מתעורר צורך או רצון חריף של מי מבני הזוג לעשות מעשה, אשר בנקודת זמן אינו מתיישב עם צרכיו של בן או בת הזוג. כאשר מתגלע פער בין הצרכים והרצונות ונוצר פער, מי שמסוגל לגשר מעליו הוא המטפל הזוגי. טיפול זוגי עשוי להציף בפני  זוגות את המנגנונים הפנימיים, הסמויים, המפעילים אותם. במהלך טיפול זוגי מסוגלים בני הזוג להבין את הסיבות ואת הגורמים להתנהגותם, לשיח ולשיג שהם מקיימים, לדברים הגורמים לצרימות וחריקות ביחסים ועוד.

טיפול זוגי אינו בבחינת מותרות, ודאי לא לזוגות אשר הימנעותם מהליכה אל טיפול זוגי עלולה להיות בעוכריהם. זוגות נבונים עושים סדר עדיפויות ומקצים משאבים גם לדברים לא חומריים. חיסכון לטובת טיפול משפחתי הוא ודאי פחות "סקסי" מאשר חיסכון לטיול בחוץ לארץ, אבל הוא לא פחות חשוב.

טיפול זוגי אינו רק טיפול חירום. זוגות שיכולים להרשות לעצמם להפוך אותו לטיפול שהוא בבחינת תחזוקה שוטפת של הזוגיות והעצמתה – יכולים לנצל את מסגרתו להתעמקות במערכת היחסים, כאשר התהליך מפוקח, מובנה, שיטתי, ככל שהוא מתבצע בהנחייתו של איש מקצוע.

כל מערכת זוגית היא מערכת חיה, משתנה, הנתונה – כמו כל מערכות יחסים – להשפעות פנימיות וחיצוניות; היא ניצבת בפני אתגרים, נתונה לטלטלות, חדירה להשפעות, לא חסינה ממשברים. ככל שבני הזוג מבוגרים ואחראים ומבינים את חשיבות השמירה על המערכת הזוגית וככל שבבסיס מערכת היחסים שוררת אהבה בניהם – טיפול זוגי עשוי לחסן ולחזק את המערכת הזוגית, להעשיר ולהעצים את הזוגיות.

תגים: ,

כתיבת תגובה